måndag 29 juni 2015

Elementen i en romance

Vår första uppgift som jag nyss lämnade in, 3h till godo (japp, jag i ett NÖTSKAL), handlade om hur en romance är uppbyggd.
Vi skulle utgå från Pamela Regis bok :  A natural history of the romance. (Går att låna som e-bok) och sedan välja två böcker, skrivna från olika tidsålder som vi skulle jämföra Regis element med. Jag valde Jane Austens stolthet och fördom och Margit Sandemos Trollbunden (första boken i Sagan om Isfolket).

Jag måste säga att den var/är för mig som skriver, väldigt matnyttig. Givetvis måste man ju inte hålla med om allt, men mycket av det hon skriver om angående dessa element, återfinns i många romance-böcker.
Regis menar då att en romance är uppbyggt av åtta element som utmärker sig följande ; society defined, the meeting, the barrier, the attraction, the declaration, point of ritual death, the recognition och the betrothal.
Detta är säkert ingen jätte nyhet för er som skrivit länge eller som redan är publicerade, men för en liten novellskrivare som jag, vars dröm är att skriva ett manus, var detta mycket intressant läsning.

Även om jag hittills varit lite besviken på denna romance kurs måste jag ändå säga att det finns mycket bra kurslitteratur som ger en många infallsvinklar och det är alltid kul.


 

3 kommentarer:

  1. Låter både intressant och matnyttigt! Försökte låna den boken, men den fanns inte på mitt bibliotek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd....:/
      Tänkte skriva lite mer om varje element senare. Är ju roliga att läsa själv men det kan bli lite mer fakta iallafall :)

      Radera
    2. Ja, gör det! Jag vill veta mer! Är så nyfiken på vad ni gör på kursen :)

      Radera