onsdag 7 september 2016

En enda risk

 

"Ambra Vinter är journalist på Sveriges största kvällstidning. Knivskarp, kaxig och idealistisk. Dagarna före jul skickas hon ut på ett jobb som ingen annan vill ha. Till kylan, snön och det eviga mörkret i Kiruna. En stad som väcker upp plågsamma minnen från hennes förflutna.

Tom Lexington är före detta elitsoldat. Efter att ha överlevt en helikopterkrasch och fångenskap har han isolerat sig i skogen i Norrbotten. Traumatiserad och sviken har han bara ett mål: att vinna tillbaka kvinnan han förlorat till en annan. 

Slumpen för två sårade personer i varandras väg. Medan Ambra arbetar med att slutföra sitt uppdrag och Tom försöker finna en mening med tillvaron, uppstår en oväntad attraktion. Mot bakgrund av polarnätter och norrsken ställs frågan på sin spets: kan man älska någon som man inte litar på?"

Som jag har väntat på att få läsa "En enda risk" av Simona Ahrnstedt- Sveriges Romance Drottning.
För det är just det med Ahrnstedts böcker- de får en att vilja ha mer.
Och ännu en gång fick jag en riktig romance levererad.
För det är något Ahrnstedt kan-leverera. Hennes skrivande tar läsarna till nya höjder och hon utmanar oss med sin fantastiska dramaturgi som håller oss kvar i läsningen med ett järngrepp. Jag vill INTE sluta läsa.

Ahrnstedt rör alltid upp mina känslor under läsningen. Jag har ofta skrattat, varit arg och självklart gråtit. Men hur än mina känslor har åkt berg- och bana kan jag inte sluta läsa. 
Det mina vänner, är beviset på en otroligt fantastisk, genialisk författande.

I Ambra kan nog många av oss kvinnor känn igen sig. Hennes sårbarhet under den tuffa utan. Hennes engagemang för de utsatta och kampen om sanningen och rättvisan. Men vi är inte mer än människor. Vi bär på våra erfarenheter och det förflutna kan väga tyngre än något annat. 
Ahrnstedt får oss både att vilja kriga bredvid Ambras sida lika väl som att stå framför för att skydda. Man känner med karaktärerna i Ahnrstedts böcker. 
De är levande.

Och sen har vi Tom. 
Den mystiska mannen från de två tidigare böckerna. Mannen som stod lite gömd bakom.
I En enda risk står Tom i fronten. Själslig skadad men fortfarande lika stark. Hur kan man inte älska Tom? Mannen med sina sympatiska drag. Engagemanget att hjälpa och göra rätt. Att slåss för rättvisa. Och sättet han älskar på. Jag vill också ha en Tom (förlåt J, men det är den krassa sanningen). 

Ahrnsted levererar kärlek, drama och riktigt bra sex. Och framför allt ett Happily ever after. Precis så som en ruggigt bra Romance ska vara.
Jag har skrivit det förr och skriver det igen. 
Simona Ahrnstedt kan riktig bra Romance. Hon är Romance. 

5 kommentarer:

  1. Tack för dina fina ord Lina, vad glad jag blir! Hurra för romance!

    SvaraRadera
  2. Förstår fullständigt vad du menar med känslorna rörs upp när man läser - samtidigt som man inte för ETT ÖGONBLICK vill sluta läsa. Jag är fortfarande, som det sägs på engelska (eller är det amerikansk engelska?) - fullständigt bowled over och har ännu inte kunnat samla mig till omläsning och recensionsskrivande.

    Svensk romance - i händerna på en lysande, feministisk författare som Simona Ahrnstedt, som kan romancegenren som ingen annan - finns egentligen bara ett ord. Mäktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mäktigt är ordet. Och TACK för senast Elisabet, så himla kul att träffas. Det får vi göra om. Kram

      Radera
    2. Tack själv! Så kul att ni ville ha mig med, det är så sällan man träffar några man kan prata romance med en hel kväll utan att behöva försvara sina bok- och läsval.

      Radera