söndag 31 augusti 2014

Ett av sommarens utflyktsmål...

....var Vadstena slott som ligger i Östergötland vid sjön Vättern som först var uppförd som försvarsanläggning av Gustav Wasa på 1500-talet.
 
Jag ÄLSKAR slott.´
Kanske det beror på det blåa blodet som rinner i mina ådror då min faders släkt härstammar från det norska kungahuset, hahaha...eller...vem har inte kungablod i sig egentligen? Med tanke på hur många oäktingar många kungligheter fick vore det ju inte så konstigt :) Skämt åsido...
 
Det här med slott. Varför? Ja, de är pampiga, vackra och mäktiga. Men det känns så magiskt att gå på samma golv som Gustav Wasa gjort, eller veta att just här satte drottning Kristina upp en av de första operor eller att Gustav II Adolf höll riksdag just där du står nu.
 
Är det inte fängslande och lite kittlande att du delar ett ögonblick med dessa storheter som levde för många, många år sedan?
 




 
                                                   
                                                    Vacker säng där Hennes majestät fick sova
 
                                                    
                                                         Originaltaket i en av salarna....



En av de stora festsalarna....

               
                                                                       Vy ner till borggården.

                                                         
                                                                         Vackra stentrappor.....
 
Jag skulle verkligen rekommendera Vadstena. Inte bara för detta vackra slott. Du har också Vadstena kloster inte långt ifrån slottet, många museum och vacker natur. Gör ett besök!
/Lina
 
 
 
 
                                                          
Ps. Mina foton är från mobilkamera så jag ber om ursäkt om de inte är av den bästa kvalitén. ds.
                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar