tisdag 18 augusti 2015

Polarnatt



Jag har nu läst ut "Polarnatt" som är den andra delen av av Frida Skybäcks trilogi om systrarna Stiernfors från Rosenlund. 

Eftersom jag mestadels läser Romance saknar jag den intensiva kärlekshistorien och det lyckliga slutet.

Men Skybäck skriver om kvinnor och deras situation i en för oss svunnen tid. Hon beskriver kvinnans lott i livet. Kvinnans plats som fru och mor, där deras egen dröm och vilja får stå tillbaka.

Jag tyckte väldigt mycket om "Polarnatt" och måste säga att det skiljer sig otroligt mycket från hennes första roman.
Karaktärerna fick en djupare och mer personlig beskrivning. Miljön mer dramatisk och detaljrik. Det finns en spänning i denna bok som Skybäck väver in i berättelsen och håller dig som läsare på halster.
Jag tycker också att kvinnorna växer sig starkare och självständigare i denna roman.
Jag gillar det väldigt mycket.
Ser fram emot att få läsa den sista delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar