söndag 10 maj 2015

Boys in books are better

Hur skapar man den där perfekta manliga huvudkaraktären?
Den man själv gärna skulle vilja gifta sig med. Eller hamna i säng med. Eller kanske bara få lära känna.

Jag tycker att det är svårt. Från urminnes (!) tider känns det som de givna kriterierna för den perfekta mannen har varit; lång, mörk och snygg!

Men idag, 2015 har vi kommit lite längre.
Jag tror att vi läsare ställer större och mer krav på våra favorit-karaktärer. 
Självklart är det ytliga viktigt! Med handen på hjärtat, visst måste han vara snygg i boken MEN han måste också ha bra egenskaper och uppvisa viktiga ställningstagande; som till exempel tron på lika värde, jämställdhet osv.

Men vad jag som hobbyskrivare anser vara den perfekta mannen kan ju vara något helt annat för någon annan...
Det är ett risktagande men också ett fantastiskt roligt arbete att sätta tänderna i ;)

Vad har ni för favorit-karaktärer?

Några av mina är: 
Mr. Darcy (Jane Austin "stolthet och fördom")
Tengel (Margit Sandemo "sagan om isfolke")
Ben McKintock (Nora Roberts "farliga vidder")
Seth Hammerstaal (Simona Ahrstedt "överenskommelser")


2 kommentarer:

  1. Hjältar är svårt! Jag tycker det är lättare att minnas starka hjältinnor. Men Blake i Trade me är en favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehehe...Tänk, det visste jag ;)

      Radera