fredag 29 maj 2015

Dåliga recensioner

Jag har i dagarna haft lite mejlkontakt med i synnerhet trevliga och begåvade människor som alla skriver. Ett av ämnena som kom upp var just dåliga recensioner.
Det här med att kritisera, det är ju något väldigt speciellt.
Ju äldre jag blir har jag själv försökt tänka mer konstruktivt och om det är något jag inte giller med t.ex. just DEN boken-brukar jag fråga mig vad det är som inte fångar mig?!
Är det kanske författarstilen? Är det språket som får mig att höja ögonbrynen (tänk då på om det är en utländsk författare och den är på svenska att det kan vara just översättningen som är annorlunda)? Eller är det själva handlingen, det saknas något...dramaturgin finns inte...spänningen är borta...kärleken är fel...osv.
Det finnas ju massor som kan "störa" din läsupplevelse och det är helt ok.
MEN!
Det är ta mig fan INTE ok att vräka ur sig vad som helst på sociala medier (nu pratar jag om författare/böcker)!
Nej, nej och NEJ det är INTE OK!

Kritiken måste vara konstruktiv. Så jävla enkelt är det.
Sluta jämföra böcker med andra storsäljare som kanske slog igenom med en käftsmäll.
Sluta vara elak och håna författaren (de är människor, precis som vem som helst).

Det är så otroligt tråkigt och jäkligt irriterande när man läser recensioner där läsaren helt har tappat greppet. Självklart har man rätt till en åsikt men tänk till innan.
Eller lämna ingen recension alls.
Det kan ju vara så att du som läsare faktiskt inte förstår själva genren. Så enkelt kan det vara.
Det kan också vara så att du som läsare inte förstår hur mycket svett, blod, tårar OCH timmar som författaren har lagt ner på att arbeta med just den boken.

Håll en god ton och var saklig!

Ja jag vet, smaken är som baken-delad!
Men för den delen måste man inte bete sig som ett rövhål!

Well...over and out ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar